Diederique in Guatemala

Reventazon

Dag lieve mensen,

Na een heel druk dagje voor mijn ouders, aangezien mensen een dag van te voren bedenken dat het handig is dat hun fiets nog een beetje gemaakt moet. Waardoor mijn ouders geen tijd hadden om middag te eten en om 21 uur thuis kwamen, omdat ook nog eens heel veel mensen zich inschreven een dag van te voren. Was het dan zo ver de mountainbiketour Reventazon.
Weer vroeg op want Ricardo en Priscila moesten al rond 7 uur bij het stadion (het vertrekpunt zijn).
Alles gereed wat betreft de fietst; pomp, reserve band en een literfles biddon mee. Uitgerekend de avond ervoor begon mijn achterrem een raar, kloppend, beetje hol geluid te maken. Heb ik weer, dacht ik. Gelukkig heeft mijn vader met zijn fietsenwinkel verstand van fietsen dus die heeft er even naar gekeken. En wat bleek nou, zat het hele rem systeem los, maar goed dat ik ht nog even had laten checken, anders was mijn rem er misschien wel tydens de tour afgelopen.
Aangekomen bij het stadion, op zoek naar Linda, gelukkig hadden we een punt af gesproken, want er waren uiteraard veel mensen. Het was erg leuk om allemaal bekenden te zien, met name medewerkers van de school, die allemaal actief bezig waren het geheel in goede banen te leiden en Oscar had ook zijn hele familie opgetrommeld om te komen helpen.
De start begon uiteraard op tico-time, om 9.50 uur in plaats van 9 uur. Maar daar gingen vervolgens dan een stuk of 3000 man op de fiets van start. Mooi om te zien, vooral tijdens het eerste stuk, rondje Turrialba, was het prachtig om de langer slinger aan fietsers te zien.
Daarna waren het vooral hobbelige, onverharde wegen met veel stenen. Ik had van te voren meer afvalt verwacht. Onderweg prachtig uitzicht over het meer, de bergen, de koffieplantages en al het beboste groen. Onderweg werken we goed verzorgd met veel fruit en water en zelfs bij de coffeetour kregen we een bakje koffie. Onderweg werden we goed aangemoedigd door familie van Oscar en medewerkers en zelf een leerling van de school die eten en drinken uitdeelden of de route aangaven.
Wij hebben geen ongelukken ondervonden, wel viel er een man van de fietst die tegen Linda´s stuur aanreed en vielen 2 mannen vielen vlak achter Linda in de sloot, maar ze stonden allebei weer op, dus het zal wel goed met ze komen. Eén van de twee bekeek als eerste zijn mobieltje, het is maar waar je prioriteiten liggen!
Ik en Linda hebben de 45 km gedaan, daarnaast kon je 25 of 60 km doen. Dit was voor ons een mooie afstand, 5 km voor het eind moest ik even stoppen om mijn rug even te bewegen in een andere positie, maar verder geen problemen ondervonden.
Het was genieten van het uitzicht en van het lekker actief bezig zijn en natuurlijk op zijn tijd lekker te crossen, van de berg af of een stukje rechtdoor.
Het was een zeer geslaagd evenement! Mijn complimenten aan iedereen die heeft meegeholpen!

Nu lekker relaxen en morgen weer aan de bak met het circus!!!

Hasta luego amigos y familia!