Diederique in Guatemala

Radio, kapper en circus

Hey hallo allemaal,

Zover ik kon zien hadden we gisteren (5 mei) hetzelfde weer, allebei met regen! Maar vast niet iedereen kan zeggen dat ze op koninginnedag op de radio zijn geweest. We waren 's ochtends door Julio uitgenodigd om mee te gaan naar een radio-uitzending van de lokale omroep Turrialba. Hij ging daar de mountainbike tour Reventazon promoten. Deze tour wordt georganiseerd door de school en de meeste leraren waar wij mee werken, zijn hier nu erg druk mee.
De radiopresentator vond het maar wat interessant dat wij er bij waren en we werden dan ook aangekondigd als de twee knappe Nederlanders. Nadat Julio zijn zegje gedaan had, mocht ik wat vertellen. Ik wist niet precies wat hij wilde horen, hij vroeg iets in de trant van hoe bevalt het hier?! Dus vervolgens heb ik een stuk bij elkaar geluld (jaja, in het Spaans) over Turrialba, het weer, het fietsen, mijn gastgezin (die heb ik ook nog even de groeten gedaan, waar ze erg blij mee waren), het werk op de school, het nut van kennis uitwisseling en over de Reventazon. Linda mocht er haar zegje vervolgens over doen, maar ik had natuurlijk al een beetje veel dingen gezegd, dus zij vulde het nog een beetje aan.
Vervolgens vroeg hij weer aan mij hoe het eten beviel en toen heb ik aangegeven dat het lekker was en dat het verschil was dat wij in Nederland of rijst of aardappels of bonen eten, terwijl ze het hier heel vak allemaal tegelijk eten.
Linda mocht nog even vertellen dat het soms effect heeft op de maag. Bij mij gelukkig nog niet!
Vervolgens konden luisteraars in bellen en toen belde de gastmoeder van Linda, vet grappig.
Ze vertelde een groot verhaal, waardoor de radiopresentator een beetje in tijdnood kwam en er ook niemand anders meer kon bellen. Volgens mij gastouders was de lijn druk bezet, want zij hadden ook proberen te bellen, maar ze kwamen er steeds niet door.
Zeker een leuke ervaring om mee te maken.

De dag ervoor was ik met Linda naar de kapper geweest (nee, niet voor de radio) het was gewoon hard nodig! We waren 10 minuutjes te laat omdat het een beetje uitliep bij Paipad. En vervolgens konden we bijna 1,5 uur wachten. Volgens mij dachten ze ach die buitenlanders weten toch niet hoe het hier gaat, die kunnen wel even wachten. Gewapend met een plaatje van welk kapsel ik wilde, ging ik in de kappers stoel zitten. Het leuke was dat ik al snel het compliment kreeg dat ik goed Spaans sprak, terwijl ik nog niet veel meer dan 10 woorden had gezegd.
Gelukkig kon ze goed knippen (naar mijn idee, zie foto's en oordeel zelf) alhoewel ze wel wat aansturing nodig had om het zo te knippen als op het plaatje.

Afgelopen vrijdag had ik Nederlands gekookt voor mijn gastfamilie (gehaktballen, gebakken aardappelen en salade met tomaat en kaas). Mijn ouders waren helemaal weg van de salade! Ze hadden nog nooit salade gehad met kaas en ze vonden het verrukkelijk. Ze zijn de hele avond ‘gracias' (dankjewel) blijven zeggen.

Gisteren hebben we inkopen gedaan voor het circus, Pablo de fysiotherapeut waarmee we hydrotherapie doen, had mij het adres gegeven van een circuswinkel in José. Deze had hij weer van een vriend, dus het is hier belangrijk om je contacten te hebben.
Ik en Linda hadden allebei een grote winkel verwacht, maar het bleek een heel klein winkeltje te zijn, 2,5 bij 2,5 m, denk ik. Vandaar dat we er eerst straal langsheen waren gelopen. Het leuk van buiten helemaal geen winkel.
Er deed niemand open toen we aanbelden, dus we gingen eerst nog maar een koffietje drinken. Vervolgens was er ook nog een meneer van de telefoonmaatschappij die graag naar binnen wilde, om de stand op te nemen. Even daarmee gepraat en toen kwam één van de werknemers eindelijk. Gelukkig had de winkel eigenlijk alles wat we zochten: vlinderstokken, diabolo's, vlaggen, balletjes, ringen, doekjes, alleen linten hadden ze op dit moment niet. Voor het show effect ook rode clowns neuzen gekocht. (Voor spullen en winkel zie foto's.)
De vlinderstokken hebben we niet bij het zaakje gekocht, want die waren op het souvenirmarktje de helft van de prijs.

Gelukkig met de nieuwe aankopen en dus ook bepakt en bezakt, naar de kliniek gegaan waar Linda haar soort van beugel, die haar standen stabiliseerden mocht laten verwijderen. Ook hier mochten we weer ruim 50 minuten wachten, maar gelukkig waren er wat tijdschriften en de circusspullen waarmee we ons vermaakten. Terwijl we in de wachtkamer zaten, begon het te hozen buiten, het regenseizoen is jammer genoeg begonnen, ben ik bang! Linda heeft de spatborden voor de fiets al aangeschaft, aangezien haar Koninginnedag shirtje helemaal vies was geworden op koninginnedag.

Bety de fysiotherapeute van Paipad heeft de circusspullen al gezien en ze was er helemaal weg van, evenals haar drie jarige dochter Nataly.

Ik heb er super veel zin in om morgen met de deelnemers van Paipad aan de slag te gaan met het circus. Whoehoe!!!

Hasta luego mi familia y amigos!!

Besos,

Diederique

Reacties

Reacties

Dorien

Heey Diedel!

Ben verbaasd dat ze daar gewoon zoveel circusspullen hebben, goed man! Leuk voor Respo misschien, om daar nog es een projectje te doen :P
Zo zo, aan het koken geweest?! Goed bezig man! En lekker blijven kletsen op de radio, dat kun jij wel!

Hier gaat ie goed, prima bevrijdingsfestival gevierd, regende 's avonds wel vies, maar niks van aangetrokken, gewoon feesten en mooie muziek gehoord! Met Wilma uit m'n dak gegaan op mediterraans/braziliaanse muziek! Nice!

Nou, tot spreeks!

Liefs, Door

Marrit

Dat kapsel staat vet goed! Waarom heb je het niet eerder zo laten knippen? Moest je daarvoor naar costa rica gaan? whaha grapje... hee, zijn daar nog mensen bezweken aan de mexicaanse griep of heb je daar niks over gehoord?

Groetjes Marrit

Aly

Allereerst het kapsel staat je heel goed hoor.
En hoe gaat het circus spelen daar ?
Ik hoop dat het allemaal dolle pret is daar.
Groetjes Aly

Diederique

Hey hallo,

Het is hier zeker dolle pret, tot nu toe vonden alle deelnemers en kinderen het circus leuk en wij ook! Ben helemaal happy als ik weer een nieuw trucje kan en dat effect heeft het op de kinderen als het goed is ook!!!
Zover ik weet zijn hier 1 of 2 mensen met het mexicaanse virus, ze zijn allebei naar Mexico geweest. Dus geen rede tot paniek. Alhoewel sommigen daar wel last van hebben, laatst in de bus hadden twee mensen zo´n mooi mondkapje op!

Hasta luego

Jannette Kremer

Hoi Diede,

Wat een heerlijk verhaal weer, eigenlijk moet je je verhalen een keer gaan bundelen, het leest zo heerlijk. Best gevaarlijk zo'n fietstocht met zoveel mensen, zag gisteren op u-tube een ravijn met ergens onderin een fietser, dat kan dus ook nog. Groeten Jannette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!