Diederique in Guatemala

Hup Holland hup en aanvalluuuh in Puerto Viejo Talamanc

Hey hallo lieve mensen,

Hoop dat het jullie goed gaat in Nederland! Met mij hier in Costa Rica wel, van het weekend weer een uitstapje gemaakt dit keer naar Puerto Viejo de Talamanca. Maar laat ik bij het begin beginnen, donderdag heb ik een mountainbike gekocht (zie foto's) bij de fietsenzaak van mijn familie. Dus nu ben ik in 8 minuten op school, in plaats van 25 minuten wanneer ik te voet ga, muy rapido (heel snel). Daarnaast is een mountainbike in deze omgeving ook erg handig om mooie tochten mee te maken, bergen, natuur en avontuur genoeg.
Linda stond al weer te springen voor een nieuw uitstapje en in was er natuurlijk niet vies van om mee te gaan. Wie wil er nou niet een heerlijk weekendje naar het strand en naar natuurparken?!
Dus de lonely planet was al 6 keer doorgelezen door Linda, en ik had er met de nodige voorleesrondes ook de nodige informatie over gekregen. Helemaal op de hoogte om 13 uur vrijdag de bus gepakt naar Siquirres en daar de bus naar Puerto Limón. Deze stad vond ik een beetje onguur, in had het idee dat ik de hele tijd op mijn tas moest passen en dat zou ook vast zo geweest zijn. Gisteren bleek ook dat ik onbewust een foto had gemaakt van de gevangenis, haha! Mijn vader hier is de reisgids achteraf.
En vandaag een mooie rit langs het strand en ook een bompy ride naar Puerto Viejo Talamanca. Totaal hebben we er 5 uur en 40 minuten over gedaan.
Daar aangekomen ingecheckt in ons hotel (die we gereserveerd hadden, maar op de reservering antwoordde de senorita aan de balie: Nowbody told me, haha). Het was een layback hotel in de hippie sfeer. Hier en daar werd een stickie gerookt. Grappig om te zien hoor die macho surfers met hun stikkie en hun flesje tropische vruchtensap (alcohol of bier schijnt niet zo'n goede combie te zijn, geen idee geen ervaring).
Even het stadje bekeken, relaxed stadje, paar souvenirs winkels bekeken en vervolgens onze spaghetti gemaakt, niet verkeerd, al zeg ik het zelf.
In de stad nog een heerlijk fruitdrankje gedronken en vervolgens naar bed. Nou ik kan je vertellen ik had nog niet zo slecht geslapen in Costa Rica. Dus een beetje brak de volgende ochtend opgestaan met regen en een poes tussen het gaas en de planken van het raam (zonder raam (kunnen jullie het nog volgen)) Kortom een poes boven mijn hoofd aangezien in onder het 'raam'sliep.
Genoten van een herlijke warme douche, mijn eerste in Costa Rica (dus naar 6 weken). Na ons boterhammetje met pindakaas fiets gehuurd en vertrokken richting het park Manzanillo. Al snel gestopt aangezien we langs het ideale surfstrand kwamen Playa Cocles. En genoten van het uitzicht van de surfers op de voor mij iets te hoge golven. Wel in de regen maar ik had een super goedkope poncho die zijn werk goed deed. Gelukkig werd het snel weer droog en kon ik verder op mijn Hup Holland Hup fiets aangezien hij knal oranje was (zie foto).
Onderweg kolibrie gespot (zie foto) heel klein vogeltje en wederom een luiaard (3-vinger) deze was activer dan ik had verwacht. Hij zat aan de kant van de weg en dat leek ons niet de veiligste plek voor het beest. En Linda kon het niet over haar hart verkrijgen om hem daar zo te laten zitten. Dus stok gepakt en ik mocht natuurlijk het werk doen (want Linda vond zielig om hem een duwtje te geven)! En het leuke beest begon al wat geluidjes te maken maar zijn billen verplaatsten zich niet. Hij rekte zijn rechterarm helemaal omhoog en uit het niets liet hij hem voor een luiaard behoorlijk snel richting mijn voet vallen, gelukkig was het een luiaard en kon mijn reactievermogen het nog van hem winnen. Haha wie had dat gedacht aangevallen door een luiaard, dus lieve beestje was iets minder zielig en we hebben hem met zijn rechterarm omhoog aan de kant van de weg laten zitten (zie foto).
Vervolgens aangekomen bij Punta Uva hier begint het droomstrand (was met zon vast droomachtig geweest, nu gewoon mooi) dat zich over 5 km uitstrekt naar Gandoca-Manzanillo. Na 12 km aangekomen in Manzanillo (genoemd naar een oeroude, torenhoge manzanilloboom om het dorpsplein, die in de veertigerjaren dood ging) waar het dierenreservaat Gandoca Manzanillo begint. Daar mochten we 1,5 euro voor het parkeren van onze fietsen betalen, dus maar ff 100 meter terug gelopen en onze fiets 'onbewaakt' geparkeerd. Hier lekker over het strand gelopen en aan het eind was het nogal blubberig, dus Linda voeten kregen een modderbadje en mijn schoenen. Op de terug weg moesten we aan het begin van het park weer de rivier oversteken (Linda was zo vriendelijk om mij op de rug te nemen, zodat ik mijn schoenen niet uit hoefde te doen). Dit ging slecht één keer goed, aangezien Linda op een heel scherp steentje ging staan en mijn uit reactie in de rivier zetten, haha! Kon ik meteen mijn schoenen wassen nu ze toch nat waren.
Op de terug weg weer genoten van de surfers (zie foto's) en de luiaard was nergens te bekennen, had onze hulp blijkbaar niet nodig (Linda we bemoeien ons niet meer met het wildlife). Uitgeput onze fietsen weer ingeleverd (die kleine fietsjes zijn namelijk wel vermoeiend). Genoten van de douche en op zoek naar een stukje pizza voor mij, want als ik ergens zin in heb, eet ik het! Ook wat gezonds gekocht rijst met wat groente (daggie vegetarisch voor Linda dag). Daarna lekker bij het strand gezeten elkaar onze verhalen verteld voordeel van nieuwe mensen je kent elkaars 'geschiedenis' niet, dus genoeg te vertellen. Gauw plassen bij het hotel en weer verder met het verhaal. Daarna genoten van reggea muziek bij een barretje, in de tropische sferen. Jammer genoeg was er een hippie vrouw die maar al te graag mee wilde zingen en dansen, en wanneer ze de kans kreeg om te zingen VALS! Gelukkig konden de heren het wel.
Daarna weer de nachtrust opgezocht en deze keer als een blok beton geslapen (ook niet de ruzie van dronken mensen gehoord die aardig hebben huisgehouden volgens Linda).
Volgende ochtend weer aan de pindakaas en als afwisseling jam en daarna de bus gepakt naar Cahuita ten noorden van Puerto Viejo Talamanca. Ook hier zit een nationaal park en mooi, heerlijk langs het strand, puur genieten, oftewel PURA VIDA! Heel mooi strand en wildlife, wederom een luiaard dit keer met jong (zie foto; schattig). Verder veel kabben, waaronder een blauwe, vlinders, leguaan in de boom en ook brulapen (maar die hebben we niet gezien, aangezien we terug moesten om de bus te halen). De terugweg ging supersnel 4,5 uur, alles sloot op elkaar aan en geen vertraging.
Thuis de verhalen verteld, de foto's laten zien en een filmpje gekeken met mijn vader en moeder (Apocalypso; wel leuk dat delen gefilmd zijn in Costa Rica, afgezien van het feit dat het nog al bloederig gefilmd is).
Daarna weer de oude vertrouwde ijskoude douche en naar bed!!! Vandaag op school wat meer sporturen gehad, maar het loopt nog steeds niet zoals het moet worden, geduld is hier een schoon goed!

Nog even een mooi stukje over een cool ventje bij mij op school Hij komt al aanrennen als zijn klasje gaat voetballen en dan trekt hij mij het veld in zit hij mij volgens hem op de goede plek. En vervolgens tijdens het spel speelt hij af en toe voor scheidsrechter en dan maakt hij van die prachtige bewegingen en is hij heel serieus en ik krijg dus nog wel een een kaart. Dan gaat hij voor mij staan blaast op zijn symbolische fluitje, pakt de symbolische kaart uit zijn broekzak en houdt hem voor mijn neus! Dan moet ik er even uit. Ik hoop echt dat ik dit nog een keer kan filmen, prachtig!

Hasta luego!

Heel veel liefs,
Diederique

Reacties

Reacties

Diederique

Foto's komen denk ik morgen, nu geen tijd meer! Buenos dias!

Milou

Nounounou dat klinkt weer super hoor! En ook nog een mountainbike gekocht, toe maar weer hoor. Maar wel heel handig natuurlijk, en oranje;)
Nou op naar je volgende avontuur:P

Kusje

Gerard Kolkman

Hé Diederique,
Erg leuk om jou belevenissen te lezen. Enige afgunst kan ik niet onderdrukken. Ik zie me in gedachten al fietsen in dat prachtige land. Heel wat anders dan ons aangeharkte landje. Ook leuk hoor.
Een drieteenluiaard dus. Ter onderscheiding van....een vierteen?
Blijf je wel een beetje in vorm wat het voetballen betreft?
Ik werk al weer een tijdje in stadshagen. Bevalt goed.
Word veel "uitgeleend"aan zuid mede door zieke collega's(zie bericht Anneke).
Ik kijk uit naar je volgende verhalen.
Groetjes Gerard.

senora Paula

Adios Nicky- Didi,
Het is echt Pura Vida daar! Begin jaloers te worden.
Volgende week kunnen we praktisch zwaaien naar elkaar ik ben dan in het zuidelijkste deel van noord Amerika alleen Cuba zit een beetje in de weg!
Wel toeval dat je fiets oranje is. Grappig
Muchos genietos daar!! liefs, Paula (Fokus)

Jiska

Het Diedi,
Die foto van die luiaard in die oranje broek, boven het water, is ver weg het mooist!
En wanneer zien we jou op je boardje over de golfjes vliegen? Nou ja...anders kan je altijd nog samen met Linda je andere oude hobby beoefenen (het schoonzwemmen). Zag dat ze daar ook talent voor heeft!
Liefs Jiska

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!